Miesięczne archiwum: Marzec 2017

Dlaczego nie wszyscy czytają lektury szkolne?

Powodów, dla których coraz więcej osób nie czyta lektur, jest niestety bardzo wiele. Chcąc powstrzymać tę tendencję, trzeba zdawać sobie z nich sprawę. Wtedy znacznie łatwiej będzie odwrócić ten trend.

Najczęstsze powody nieczytania lektur
Tak naprawdę to powody są bardzo różne, a czasem mogą mieć nawet indywidualny charakter. Od kwestii samej tematyki, która nie trafia przecież do każdej osoby, po czynniki typowo związane z brakiem czasu. O ile pierwszą kwestię można jakoś zwalczyć, to z drugą może być zdecydowanie większy problem. W końcu każdy nastolatek chce mieć również czas dla siebie czy swojego życia prywatnego. Wtedy rozsądniejsze mogłoby być zaproponowanie takich form jak np. słuchanie audiobooka w tramwaju, autobusie, czy w samochodzie.

Dlaczego niektórzy jednak czytają lektury?
W rzeczywistości osoby, które czytają książki w ogóle, często sięgają również po lektury szkolne (zobacz). Robią to dlatego, że czytanie sprawia im przyjemność, relaksuje i przenosi do interesującego świata. Wiele osób, nawet w młodym wieku, zdaje sobie sprawę, jak wiele korzyści czerpie się z przeczytania wybitnych dzieł, które wchodzą w skład spisu lektur szkolnych. Trzeba, więc robić wszystko, aby tę grupę powiększać i przy okazji, aby ona się nie zmniejszała. To zadanie należy do rządu, nauczycieli i rodziców.

Literatura faktu jako źródło wiedzy historycznej

literatura faktuNajpopularniejszym sposobem na pogłębienie wiedzy historycznej jest czytanie książek. Jednak nie wszystkie utwory fabularne są pod tym względem wiarygodne, ponieważ bardzo często przeinaczają różne wydarzenia oraz przedstawiają nie zawsze realistyczny obraz rzeczywistości. Wyjątkiem od tego są
, której celem jest bardzo wierne odwzorowanie autentycznych wydarzeń, a także zaprezentowanie ich w wiarygodny i odpowiednio przejmujący sposób.

Literatura faktu może wzbudzać w czytelniku rozmaite refleksje, na przykład nad ludzkim losem autentycznych postaci, a także wzbudza poczucie więzi z nimi. W ten sposób czytelnikowi przybliżone mogą być nie tylko różne systemy polityczne i zasady ich funkcjonowania, ale również ludzkie wartości i stan świadomości zaprezentowany w utworach literatury faktu. Czytelnik zapoznaje się z wiedzą historyczną przy pomocy typowej dla literatury faktu narracji, która wykorzystuje rozmaite opisy, na przykład tło zdarzeń, wygląd zewnętrzny postaci czy tez ich postawy.

Dzięki temu czytelnik może łatwiej bardziej dogłębnie zrozumieć fakty historyczne oraz procesy i systemy, które do nich doprowadziły. Dlatego literatura faktu bardzo dobrze sprawdza się jako bardzo przystępne w odbiorze źródło wiedzy. W przeciwieństwie do suchych faktów tworzy u czytelnika rodzaj więzi z przedstawioną historią oraz zachęca do większego zgłębienia poruszanej w utworze tematyki.